خانه سرای صنایع ابزار انواع روش‌های جوشکاری (صفر تا صد )

انواع روش‌های جوشکاری (صفر تا صد )

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
13 اردیهشت 1402 | 12:00
زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع روش‌های جوشکاری (صفر تا صد )

جوشکاری فرایندی بسیار مهم و پرکاربرد در ساخت و ساز و صنعت محسوب می‌شود. پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از قدرت تفکر، بشر را به سوی ابداع روش‌ها و کارهایی برد، تا بتواند به کمک آن‌ها تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز خود را بسازد و زندگی را بسیار ساده‌تر کند. جوشکاری، فرایندی است که با شنیدن نام ساخت و ساز، صنایع مختلف و همچنین انواع اتصالات در قطعات مختلف، به ذهن ما می‌رسد. اهمیت جوشکاری به ویژه امروزه برای مهندسان در بخش‌های مختلف صنعتی، بسیار مهم است. تا پیش از این جوشکاری تنها شاخه‌ای از علم مهندسی متالورژی بود، اما پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده است تا در تمامی صنایع نقش مهمی داشته باشد. با توجه به اهمیت روزافزون شناخت جوشکاری ما در این مقاله که با عنوان «انواع روش‌های جوشکاری و صفر تا صد آن» برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم، به یک بررسی جامع و کامل از این حرفه خواهیم پرداخت.

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که به جوشکاری علاقه‌مندید و یا تمایل دارید در این زمینه به صورت جدی فعالیت کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باید تا اطلاعات مناسبی از جوشکاری به دست آورید.

جوشکاری چیست؟

جوشکاری چیست؟

پیش از پرداختن به معرفی انواع روش‌های جوشکاری و صفر تا صد آن باید تعریف دقیق و مناسبی برای آن داشته باشیم. اگرچه جوشکاری در ذهن شما ممکن است کاملا شناخته شده باشد، اما تعریف علمی و کاربردی برای آن وجود دارد. یکی از بهترین راه های آگاهی کامل راجع به جوشکاری مطالعه مقاله ی آموزش اصول و ترفندهای جوشکاری می باشد.

در تعریف علمی، جوشکاری همچون ریخته‌گری یکی از شاخه‌های علم متالورژی است. در تعریف فنی، به پر کردن فاصله‌ی میان دو جسم که به طور معمول در فرایند جوش فلز هستند، جوشکاری گفته می‌شود. در این روش با ایجاد شرایطی در محل اتصال اتم‌ها و مولکول‌های سازنده‌ی دو قطعه با یکدیگر پیوندی قوی و  عمیق برقرار می‌کنند تا اتصال ایجاد شده از این طریق دارای دوام و قدرت مناسب باشد و با گذشت زمان دچار شکستگی و آسیب نگردد. 

می‌دانید که ابزارها و قطعات مختلفی که امروزه مورد استفاده قرار می‌دهیم چه در مصارف مسکونی و چه صنعتی، به صورت یکپارچه نیستند. این، به آن معنا است که هر وسیله‌ای، از اتصال تعدادی قطعات کوچک به یکدیگر تهیه شده است. اگرچه برای اتصالات فلزی امکان استفاده از پیچ و مهره و پرچ نیز موجود است، اما جوشکاری روند مطمئن‌تری با طول عمر و قدرت بالا می‌باشد که علاوه بر ایجاد اتصال در کوتاه‌ترین زمان، قابلیتی همچون آب‌بندی شدن و مقاومت بالا در شرایط محیطی مختلف را نسبت به سایر روش‌ها دارا است.

انواع روش‌های جوشکاری کدام‌اند؟

حال که با تعریف دقیق جوشکاری آشنا شدید، بهتر است به معرفی انواع روش‌های جوشکاری بپردازیم. در حالت کلی روش‌های مختلف جوشکاری را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد.

روش‌های جوشکاری ذوبی

در این روش برای اتصال میان دو قطعه، از فرایند ذوب شدن در محل اتصال استفاده می‌شود. به این ترتیب که با استفاده از روشی خاص دمای محل اتصال تا نقطه‌ی ذوب آن‌ها افزایش می‌یابد. در این شرایط با استفاده از فلز پرکننده‌ی محل اتصال، مخلوطی مایع از سه فلز ایجاد می‌شود و اتصال آن‌ها انجام خواهد گرفت.

روش‌های جوشکاری غیرذوبی

در این روش‌ها بر خلاف روش‌های ذوبی، مذابی از قطعات در محل اتصال تشکیل نخواهد شد. با کمک فشار مکانیکی بالا، فاصله‌ی میان در قطعه پر می‌گردد.

حال که به طور کلی تقسیم بندی برای دو روش جوشکاری را شناختید، لازم است بدانید که هر یک از این دو دسته شامل روش‌های مختلفی هستند که هر کدام را به صورت جداگانه معرفی خواهیم کرد.

انواع روش‌های جوشکاری ذوبی

انواع روش‌های جوشکاری ذوبی

همان گونه که در بالا ذکر شد، در روش جوشکاری ذوبی، با استفاده از روش‌های مختلف دمای نقطه‌ی اتصال بسیار بالا می‌رود تا هر دو فلز به حالت مذاب دربیایند. علاوه بر آن فلز پرکننده‌ی اتصال نیز ذوب شده تا پیوندی عمیق میان آن‌ها ایجاد شود. با توجه به آزادی عمل مولوکول‌ها در حالت مذاب آمیختگی به بهترین کل ایجاد شده و با سرد شدن مذاب مخلوط، جوشکاری ذوبی انجام می‌گردد. در ادامه‌ی به بررسی انواع روش‌های جوشکاری ذوبی اشاره می‌کنیم.

جوشکاری قوسی

در این روش برای ایجاد دمای بالا و تبدیل فلزات به حالت مذاب از قوس استفاده می‌شود. از میان روش‌های جوشکاری ذوبی، می‌توان گفت که جوشکاری قوسی پرکاربردتر از سایر موارد است. می‌دانید که قوس الکتریکی در این روش به انجام فرایند جوشکاری کمک می‌کند. این قوس توسط دستگاه جوش و به کمک الکترود آن روی فلز ایجاد می‌شود. خود جوشکاری قوسی نیز دارای روش‌های متعددی است. در زیر نام این روش‌ها را مشاهده می‌کنید. یکی از بهترین دستگاه‌های جوش قوسی دستگاه جوش قوس الکتریکی مدل SC 2001 گام الکتریک می‌باشد.

  • جوشکاری الکترود دستی
  • جوشکاری کربنی
  • جوشکاری توپودری
  • جوشکاری زیرپودری
  • پلاسما
  • جوشکاری الکترود تحت پوشش گاز
  • جوشکاری الکترود تنگستن

جوشکاری لیزری

عامل ایجاد مذاب در این روش اشعه‌ی لیزر با انرژی بالا خواهد بود. در این روش پرتو لیزر به محل اتصال تابانده شده و جوش حاصل از آن بسیار ظریف اما عمیق است که جلوه‌ی محصول را به خوبی حفظ می‌کند. انرژی وارد شده به قطعه در این روش پایین‌تر از سایر روش‌ها بوده و نیازی به استفاده از فلز پرکننده نیز نمی‌باشد. از عیب‌های این روش می‌توان به امکان ایجاد ترک و تخلخل در محل اتصال به علت سرعت بالای جوش اشاره کرد. برای مطالعه بیشتر درباره جوشکاری لیزری مقاله "انواع جوشکاری لیزری و روش های جوشکاری با لیزر" را مشاهده نمایید.

جوشکاری الکترونی

پرتوهای حاوی الکترون با انرژی بسیار بالا به نقطه‌ی اتصال تابانده شده تا فلزات در حالت مذاب قرار گیرد. جدیدترین و البته گرانقیمت‌ترین روش جوشکاری ذوبی را می‌توان این مورد بیان کرد. در این روش با استفاده از پرتو حاوی الکترون انرژی جنبشی آن در کسری از ثانیه به انرژی گرمایی بسیار بالایی تبدیل می‌شود که به عمیق‌ترین قسمت فلز نیز رسوخ می‌کند. محدودیتی در جنس فلزات برای اتصال در این روش وجود ندارد و با توجه به میزان بالای نفوذ آن می‌توان برای جوشکاری و اتصال قطعات دارای ضخامت زیاد نیز از آن استفاده کرد. 

جوشکاری اکسی گاز

در این روش با استفاده از سوختن گاز، دمای مورد نیاز برای ذوب شدن فلزات فراهم می‌شود. این نوع جوشکاری با عنوان جوشکاری اکسی استیلن نیز شناخته می‌شود که از سوختن گازی همچون استیلن برای ایجاد دمای بالا استفاده می‌شود.

شیرهای تعبیه شده برای خروج گاز دارای اهرمی برای کنترل جریان خروجی هستند که این کار کمک شایانی به کنترل میزان گاز خروجی می‌کند تا دقیقا بر اساس نیاز محل اتصال ذوب شود. علاوه بر آن سرهای همگرا یا واگرا کننده به همراه امکان مخلوط شدن گازهای مورد استفاده به تمرکز و یکنواختی خروجی گاز در هر نقطه کمک می‌کند و زمان ذوب را نیز کاهش می‌دهد.

انواع روش‌های جوشکاری غیر ذوبی

با توجه به این که روش‌های مختلف جوشکاری ذوبی را شناختید، نوبت به معرفی انواع روش‌های جوشکاری غیرذوبی می‌رسد. در این روش از اعمال فشار مکانیکی تحت دمای بالا و یا حتی بدون آن اتصال انجام می‌گیرد. برخلاف روش ذوبی برای این مدل نیازی به هیچ فلز پرکننده‌ای نمی‌باشد و فلزات پایه بدون از دست دادن خواص اولیه خود در هم تنیده می‌گردند. در مواردی که از دمای بالا برای اعمال فشار مکانیکی استفاده می‌شود، گاهی ممکن است فلز به حالت مذاب تبدیل شود اما در حالت کلی از ایجاد این مذاب صرف نظر خواهد شد.

همچون جوشکاری ذوبی در این مدل نیز انواع مختلفی بر اساس نوع کار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

جوشکاری مقاومتی

در این روش به همراه نیروی مکانیکی با فشار بالا از انرژی الکتریکی برای افزایش دما استفاده می‌شود. این مورد پرکاربردترین روش جوشکاری غیرذوبی است که سرعت بالا و هزینه‌ی پایین‌تری دارند و خود به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی شده است.

  • جوشکاری مقاومتی سرباره‌ای
  • جوشکاری مقاومتی نقطه‌ای
  • جوشکاری مقاومتی زائده‌ای
  • جوشکاری مقاومتی درز جوش

جوشکاری انفجاری

در این روش از مواد منفجره در قسمت اتصال دو فلز استفاده می‌شود. این روش کاربرد کمتری در صنایع دارد و برای اجرای آن دو ورق فلزی روی هم قرار می‌گیرند. با ایجاد انفجار روی ورق فوقانی، برخورد ضربه‌ای میان آن با ورق پایینی به وجود می‌آید که در نهایت موجب اتصال آن‌ها خواهد شد.

جوشکاری اصطکاکی

بیشتر استفاده از این روش برای اتصال دو فلز با جنس مختلف می‌باشد. در این حالت یکی از فلزات به صورت ثابت فیکس شده و دیگری در یک جهت خاص شروع به حرکت می‌کند. تماس این دو فلز در این  روش با نیروی اصطکاک پیش می‌رود که در نهایت این اصطکاک ایجاد شده به بالا رفتن دمای آن و ایجاد حالت خمیری شکل در سطح تماس هر دو فلز می‌انجامد. سپس با اعمال فشار در نقطه‌ی اتصال مورد نظر و توقف چرخش جوشکاری انجام می‌گیرد.

جوشکاری با روش نورد

در این روش سطح ورق‌های فلزی به صورت کامل در تماس با هم قرار می‌گیرد. پیش از تماس باید سطوح کاملا تمیز و عاری از آلودگی باشند. سپس با انجام فرایند نورد در دمای بالا، می‌توان دو یا تعداد بیشتر از ورقه‌های فلزی را به یکدیگر پیوند داد به طوری که به شکل یک جسم یکنواخت و منسجم درآید.

جوشکاری فراصوتی

در این روش، با استفاده از امواج فراصوتی که به طور معمول از 20 تا 70 کیلوهرتز فرکانس دارند، سطح تماس دو فلز را برای اتصال آماده می‌کنند. این فرکانس‌ها در نقطه‌ی تماس به اتصال و ادغام مولکول‌های دو فلز با استفاده از یک فشار مکانیکی کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله که با عنوان «انواع روش‌های جوشکاری و صفر تا صد آن» خدمت شما عزیزان ارائه شد، به معرفی جوشکاری و بررسی انواع روش‌های آن پرداختیم. بد نیست بدانید که استفاده از روش‌های جوشکاری ذوبی در مقایسه با روش‌های غیرذوبی پرکاربردتر است. زیرا به طور معمول این روش‌ها تجهیزات و مواد اولیه‌ی در دسترس‌تر و ارزان‌قیمت‌تری دارند.

البته نمی‌توان هیچ یک از موارد را  نسبت به دیگری برتر دانست، زیرا که هر روش بسته به نیاز شما و تجهیزات در دسترس می‌تواند انتخاب بهینه‌ای باشد. گاهی اتصالات ایجاد شده توسط روش‌های جوشکاری غیرذوبی، خروجی بهتری در یک زمینه نسبت به روش‌های ذوبی خواهد داشت. در نتیجه همه چیز به انتظارات از محصول نهایی و البته وجود تجهیزات و هزینه برخواهد گشت. امید است اطلاعاتی که در این مقاله بیان شد برای شما مفید و راه‌گشا بوده باشد.

 


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه اینسرا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله اینترنتی اینسرا میباشد. © 2024 اینسرا بازار آنلاین | فروشگاه ساز اینترنتی