خانه سرای صنایع ابزار کابل مناسب برای دستگاه جوش کدام است؟

کابل مناسب برای دستگاه جوش کدام است؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
12 اردیهشت 1402 | 12:00
زمان مطالعه: 7 دقیقه

جوشکاری یکی از مهم‌‌ترین و پرکاربردترین موارد صنعتی است که با وجود استفادۀ گسترده از آن، از تجهیزات ساده‌ای تشکیل شده است. می‌دانید که جوشکاری فرایندی است که به وسیلۀ جریان برق انجام می‌شود، بنابراین انتخاب کابل دستگاه جوش اهمیت بسیار زیادی دارد. برای پاسخ به این سوال که «کابل مناسب برای دستگاه جوش کدام است؟» پیشنهاد می‌کنیم در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

کابل دستگاه جوش باید دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های کارکردی مناسبی باشد تا در حین انجام فرایند جوشکاری مشکلی ایجاد نشود. این کابل نقش مهم انتقال جریان الکتریکی مورد نیاز برای جوشکاری را بر عهده دارد. با توجه به این که مدارهای جوشکاری، نیاز به جریان الکتریکی با ولتاژ خاصی جهت انجام صحیح فرایند دارند و به نوعی بیشتر استفاده از آن‌ها در صنایع می‌باشد، در نتیجه ویژگی‌های آن با کابل‌های معمولی متفاوت خواهد بود. برای مطالعه در مورد دستگاه‌های نیز می‌توانید به مقاله " راهنمای خرید دستگاه جوش" سر بزنید.

کابل دستگاه جوش درست مانند سایر کابل‌های برق، یک رسانا و یک روکش عایق دارند. این کابل به طور معمول باید بتواند دامنۀ دمایی از 90 تا 50 درجۀ سانتی‌گراد را بسته به نوع استفاده، تحمل کند. 

بهترین کابل مناسب برای دستگاه جوش کدام است؟

با توجه به اهمیت کابل در جوشکاری، هر فردی تمایل دارد تا بداند بهترین کابل دستگاه جوش کدام است و این کابل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. در حالت کلی می‌توان این گونه بیان کرد که در جوشکاری بهترین کابل، کابلی است که بتواند بالاترین جریان الکتریکی را بدون هیچ مشکلی از خود عبور دهد. هرچه توانایی کابل در زمینۀ انتقال جریان بالاتر باشد، آن کابل مرغوب‌تر بوده و به تبع آن قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

اگرچه در نهایت بدون توجه به نوع کابل، می‌توان بیان کرد که اصلی‌ترین وظیفۀ یک کابل، انتقال جریان الکتریکی از منبع به دستگاه مورد نظر می‌باشد. در این مورد نیز دستگاه مقصد همان دستگاه جوش است. اهمیت شناخت بهترین کابل دستگاه جوش، این است که در صورت ایجاد عیب یا کوچک‌ترین مشکلی در آن، علاوه بر این که انجام فرایند جوشکاری محقق نمی‌شود، امکان بروز حوادث مرگ‌بار و خطرآفرین نیز وجود دارد. بنابراین انتخاب صحیح کابل دستگاه جوش اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. برای تهیه کابل‌های استاندارد که سبب به حداقل رساندن خطرات موجود می‌شود به اینسرا مراجعه نمایید.

انواع کابل دستگاه جوش

برای داشتن آگاهی و اطلاعات مناسب در زمینۀ انتخاب صحیح کابل دستگاه جوش، لازم است تا شما با انواع کابل موجود آشنا باشید. این آگاهی به شما اجازه می‌دهد تا پس از شناخت نیاز خود در دستگاه جوش و نوع جوشکاری مورد نظر، بتوانید در انتخاب کابل خود دقت نظر داشته باشید و بهترین مورد را انتخاب کنید.

کابل دستگاه جوش، در دو نوع افشان و لاستیکی به بازار عرضه شده است. از آن‌جایی که دو نوع جوش الکتریکی کلی داریم، که آن‌ها را با نام‌های «جوشکاری arc» و «جوشکاری مقاومت» می‌شناسند، می‌توان با توجه به نوع و مشخصات مناسب مصرفی، هر کدام از کابل‌ها را انتخاب کرد.

جنس هادی کابل دستگاه جوش عموما از مس و یا آلومینیوم تهیه می‌شود. می‌توان گفت که به علت توانایی بالاتر مس، در برابر خمش و کشیدگی، کابل جوش مسی از نوع آلومینیومی گران‌تر است. از مس و آلومینیوم در ساخت کابل افشان استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که کابل افشان دارای پوشش مقاوم‌تری در برابر مواد خورنده، رطوبت و همچنین تحمل دمای بالا می‌باشد.

کابل لاستیکی برای استفاده در قسمت‌هایی همچون کوره‌ها و یا موتورخانه که درجه حرارت بسیار بالایی وجود دارد، توصیه نمی‌شود. در سایر مواردی که در صورت بالا رفتن ولتاژ ممکن است نیاز به کشیدگی و خمش در کابل وجود داشته باشد، برای مثال در محیط‌های کارگاهی و صنعتی، بهتر است از کابل لاستیکی استفاده گردد.

کابل دستگاه جوش مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

حالا که با انواع کابل دستگاه جوش و نقش و اهمیت این قطعه در عملیات جوشکاری و صنعت آشنا شدید، بهتر است ویژگی‌هایی که چنین کابلی نیاز است داشته باشد تا در فرایند مهم جوشکاری به بهترین شکل عمل کند نیز، بشناسید؛ تا در هنگام خرید کابل دستگاه جوش این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید و سپس اقدام به خرید نمایید.

قدرت، اصلی‌ترین ویژگی یک کابل جوشکاری است که با توجه به نیاز و فرایندی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعیین می‌شود. به میزان ولتاژی که یک کابل بتواند بدون مشکل، از خود عبود دهد، قدرت کابل می‌گویند. عوامل و فاکتورهای متعددی این قدرت را کنترل می‌کنند که از جملۀ آن‌ها می‌توان به طول و قطر کابل و همچنین کیفیت مس به کار رفته در ساختار آن اشاره کرد.

یک نسبت عکس میان قطر کابل با طول آن وجود دارد. به این معنا که هر چقدر طول کابل دستگاه جوش افزایش یابد، به همان نسبت نیز باید از قطر آن کاسته شود. این موضوع به این علت است که با افزایش طول کابل، جریان الکتریکی باید مسافت بیشتری را در مس طی کند که افزایش این مسافت منجر به بالا رفتن مقاومت الکتریکی خواهد شد. در نهایت بالا رفتن مقاومت به افزایش دمای کابل خواهد انجامید. با توجه به این که مس قابلیت پذیرش دمای بالا بدون آسیب را دارد، ممکن است بگویید پس مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما در پاسخ باید اعلام کنیم که، اگرچه توانایی تحمل مس در دمای بالا زیاد است، اما روکش کابل دستگاه جوش چنین مقاومتی را ندارد و در دمای بالاتر از استاندارد و حد تحمل خود، به سرعت ذوب می‌شود. می‌دانید که ذوب شدن پوشش کابل خطراتی از جمله برق گرفتگی را برای افراد ایجاد می‌کند.

این ویژگی‌ها با عنوان‌های درجه مقاومت حرارتی و درجه مقاومت کابل در قسمت مشخصات هر کابل وجود دارد.

اندازه و درجه کابل جوشکاری

از دیگر ویژگی‌های یک کابل دستگاه جوش، می‌توان به اندازه و درجۀ آن اشاره کرد. فراموش نکنید که در استفاده صحیح و خرید موفق کابل مناسب، لازم است اطلاعات کافی و کاملی از نوع مصرف خود، میزان جریان برقی که کابل شما باید تحمل کند، اندازه و سایز کابل به طور شفاف، معین شده باشد. توصیه ما این است که برای اطمینان بیشتر در این زمینه، حتما از یک متخصص جوشکاری کمک بگیرید. اگر با توجه به موارد ذکر شده کابل را خریداری کنید، دوام و طول عمر دستگاه و کابل را تضمین کرده و همچنین در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

میزان انعطاف کابل

یکی دیگر ویژگی‌های مهم برای خرید یک کابل دستگاه جوش، میزان انعطاف آن است. می‌دانید که استفاده از دستگاه جوش در محیط‌های صنعتی و یا به اصلاح زمخت و سخت انجام می‌شود. گاهی در هر محیطی نیاز است تا کابل برای دسترسی بهتر خم شده و یا به دور قسمتی پیچیده شود. پرواضح است که هر چه انعطاف بالاتر باشد، کار با کابل ساده‌تر بوده و همچنین دوام آن نیز بیشتر می‌شود.

اگرچه میزان انعطاف‌پذیری مورد نیاز، کاملا متناسب با نوع و محیط مصرف آن خواهد بود، در نتیجه بهتر این است که برای خرید کابل مناسب با یک متخصص مشورت کنید. قابل ذکر است که هرچه مس استفاده شده در ساخت هادی کابل جوشکاری، مرغوب‌تر باشد، انعطاف‌پذیری آن بالاتر می‌رود. در نهایت نیز مرغوبیت مس روی قیمت کابل تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه برای خرید کابل به صرفه، لازم است میزان انعطاف مورد نیاز در محیط مصرف را برآورد کنید و با توجه به آن خرید خود را انجام دهید.

مقاومت و پایداری

به عنوان آخرین ویژگی مهم در هنگام انتخاب کابل دستگاه جوش، می‌توان به مقاومت آن اشاره کرد. همان‌طور که از نام این ویژگی برمی‌آید، این مورد مقاومت و دوام کابل را در طول زمان نشان می‌دهد. کابل‌ها، با مقاومت‌های متفاوتی تولید می‌شوند که این ویژگی وابسته به کیفیت و نوع متریال و مواد اولیۀ آن‌ها است. از آن‌جایی که به طور معمول دستگاه جوش در محیط‌های سخت و صنعتی استفاده می‌شود، مقاومت و پایداری کابل در شرایط مختلف دمایی، درجه حرارت بالا، حضور گرد و خاک، تماس با آلودگی‌های مختلف و همچنین مواد شیمیایی و خورنده بسیار مهم است.

فراموش نکنید که اگرچه کابل‌های مقاوم‌تر، دارای قیمت بالاتری هستند، اما در بلندمدت خریدی به صرفه محسوب می‌شوند؛ به علاوۀ این که سلامت کابل و دستگاه شما را نیز برای مدتی طولانی تامین خواهند کرد. 

در جمعبندی ویژگی‌های یک کابل دستگاه جوش ایده‌آل، می‌توان گفت که بهترین کابل، کابلی است که به راحتی دچار پوسیدگی و آسیب فیزیکی نشود، انعطاف بالایی داشته باشد تا کاربر بتواند با آزادی عمل از دستگاه استفاده کند، در حین استفاده میزان گرمای بسیار بالایی را ایجاد نکند و همچنین در طول فرایند جوشکاری دچار افت فشار الکتریکی نگردد. ایجاد جریان یکنواخت در کابل به جوشکاری بی‌نقص‌تری منجر می‌شود.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ جامع و کاملی برای این پرسش که «کابل مناسب برای دستگاه جوش کدام است؟» خدمت شما همراهان گرامی ارائه کنیم. پس از معرفی نقش و اهمیت کابل در روند جوشکاری، به معرفی انواع کابل و ویژگی‌هایی که باید یک کابل باکیفیت داشته باشد، پرداختیم. در پایان بهتر است اشاره کنیم که پیش از اقدام به خرید کابل دستگاه جوش خود، با یک متخصص برای تعیین ویژگی‌های لازم مشورت کنید. در حالت کلی باید بدانید که اگر در حین کار نیاز به ولتاژ بالا دارید، از کابل‌های کوتاه‌تر با قطر بیشتر استفاده کنید. همچنین برای ایمنی بیشتر، از کابل‌هایی با طول بیشتر از 3 متر استفاده نکنید و در صورت لزوم کابل‌های بلندتر را در طول مسیر خود، از سطح زمین بلند کنید. برای آشنایی و خرید صحیح تجهیزات مختلف جوشکاری مقاله "ابزار و تجهیزات جوشکاری" را پیشنهاد می‌کنیم.

پیش از انجام فرایند جوشکاری، از سلامت دستگاه و کابل و همچنین اتصالات اطمینان حاصل کرده و این کار را در محیطی باز، به دور از رطوبت و به همراه لوازم ایمنی مورد نیاز انجام دهید. همچنین برای تهیه ملزومات ایمنی موردنیاز خود می‌توانید به سرای ایمنی مراجعه نمایید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه اینسرا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله اینترنتی اینسرا میباشد. © 2024 اینسرا بازار آنلاین | فروشگاه ساز اینترنتی